La plaça de l’Ajuntament acull “Or, xata!”, un viatge escènic als orígens de la Fira de 1871
Música, patrimoni, tecnologia i pirotècnia per a obrir una edició històrica de la Gran Fira de València

La Fira de Juliol de València 2026 s’inaugurarà l’1 de juliol amb un espectacle a la plaça de l’Ajuntament titulat “Or, xata!”, una producció original que commemora els 155 anys de la celebració i recupera l’esplendor dels primers anys de la festa. La proposta combina música simfònica en directe, escenografia digital, patrimoni històric i un gran final pirotècnic a càrrec de Pirotècnia Peñarroja.
L’espectacle, dirigit musicalment per Quique Montesinos, reunirà una orquestra de 65 músics i recrearà l’ambient de la Belle Époque valenciana, transformant la plaça en un espai inspirat en els antics balls i vetlades de la Fira. L’actriu Carme Juan exercirà de mestra de cerimònies interpretant una orxatera de 1871, que guiarà el públic a través d’un recorregut per la història de la celebració.
La proposta escènica, desenvolupada amb documentació de l’Arxiu Històric Municipal, inclourà deu escenes que revisiten moments clau com la Batalla de Flors, els Jocs Florals, els certàmens musicals o les antigues cavalcades. Segons l’organització, l’objectiu és reivindicar la Fira com un dels grans esdeveniments culturals de la història de València i acostar el seu origen al públic actual.
La regidora de Festes i Tradicions, Mónica Gil, ha destacat que l’espectacle busca emocionar i posar en valor la identitat de la Fira, mentre que el regidor de Falles, Santiago Ballester, ha subratllat la importància de la pólvora en la celebració, recordant que ja formava part de la primera edició en 1871.
L’acte conclourà amb un espectacle pirotècnic final que envoltarà la plaça de l’Ajuntament i donarà inici oficial a una Fira de Juliol que, durant 26 dies, omplirà la ciutat de cultura, música, tradició i espectacles, consolidant València com a referent festiu i cultural.

